Vul het contactformulier in of bel ons op 035 6460860 - We zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 17:00.
Joop van den Endeplein 1
1217 WJ Hilversum
Nederland
RSIN nummer 808304203
info@nicam.nl
We proberen binnen 5 werkdagen te reageren.
V oor de nieuwe generatie mediaconsumenten zijn smartphones, tablets en platforms als YouTube of Netflix niet meer weg te denken uit hun leven. Mediacontent is anno nu steeds meer overal en altijd aanwezig. Tegelijkertijd speelt het leven van kinderen voor zowel de traditionele televisie als moderne beeldschermpjes zich vaak buiten het zicht van volwassenen af.
Om het kijkgedrag van kinderen beter in kaart te brengen, voerde onderzoeksbureau CHOICE Insights + Strategy (in opdracht van het NICAM) een ‘dagboekjesonderzoek’ uit onder kinderen tussen de 8 en 12 jaar. Wat, wanneer en met wie kinderen kijken blijkt sterk te verschillen per device en platform.
Dit dagboekjesonderzoek droeg er mede aan bij dat Kijkwijzer de uitzendtijd van lineaire televisie heeft aangepast: voor 20:00u zijn alle programma’s geclassificeerd met Alle Leeftijd, 6 of 9 jaar. Daarnaast stelde het NICAM regels op voor media-aanbieders die content op online platforms aanbieden: zij dienen zich te conformeren aan de bij het NICAM geldende afspraken, zoals het classificeren van hun producten, het bieden van informatie en het beschermen van minderjarigen. Tot slot heeft dit onderzoek toegevoegde waarde voor de doorontwikkeling van YouRateIt: een Kijkwijzertoepassing voor het classificeren van onlinefilmpjes door makers.
Onderzoeksbureau CHOICE Insights + Strategy vroeg aan 333 Nederlandse kinderen tussen de 8 en 12 jaar zeven dagen lang zelf een online dagboek bij te houden over hun kijkgedrag. Een week eerder, bij de intake van het onderzoek, werd aan 497 ouders gevraagd een online vragenlijst in te vullen over het mediagebruik van hun kinderen.
+ 'Populariteit Video on Demand vereist goed geïnformeerde ouders én kinderen'
Gepubliceerd: december 05 2019