Kijkwijzer pictogrammen werken goed in Europa

Pictogrammen

O nderzoek onder Europese ouders wijst uit dat de Kijkwijzer pictogrammen ook goed werken in andere Europese landen.

Gepubliceerd: december 18 2022

Evenals in Nederland hecht driekwart van de ouders in andere Europese landen veel waarde aan een classificatiesysteem voor audiovisuele content om hun kinderen tegen schadelijke beelden te beschermen. In de praktijk maken ze daar ook regelmatig gebruik van. Het Nederlandse Kijkwijzer sluit goed aan bij de behoefte van Europese ouders want het merendeel wil een classificatie zien met pictogrammen bij de start van content.

Dit blijkt uit een onderzoek dat het NICAM heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau GfK bij ruim 6.000 ouders in 13 Europese landen. Reden voor het onderzoek is dat tientallen miljoenen Europese ouders al sinds meerdere jaren met Kijkwijzer worden geconfronteerd als classificatie- en voorlichtingssysteem over de mogelijke schadelijkheid van audiovisuele content voor kinderen. Het omvangrijke Europese bereik van Kijkwijzer komt doordat grote, internationaal opererende mediabedrijven in Nederland zijn gevestigd en gebonden zijn aan de Nederlandse mediawet. Het toepassen van Kijkwijzer is een verplichting voor mediabedrijven in Nederland, en kan ook worden ingezet voor hun activiteiten in andere Europese landen.

Kijkwijzer bestaat in Nederland al meer dan 20 jaar en wordt door Nederlandse ouders heel goed gewaardeerd en ook heel goed gebruikt. Voor het NICAM is het belangrijk om te weten of Kijkwijzer ook in andere Europese landen effectief blijkt te zijn.

Belangrijke vragen voor het onderzoek waren: hoe informeren ouders elders in Europa zich bij voorkeur over de content die hun kinderen zien, waarover maken zich zorgen, werkt Kijkwijzer wel bij ze en voldoet het aan hun behoeften?

In Nederland zijn de pictogrammen van Kijkwijzer uitgegroeid tot echte iconen die bijna iedereen kent. Opvallend is de uitkomst van het onderzoek dat de pictogrammen ook door ouders in andere Europese landen zeer goed worden herkend als symbool voor bijvoorbeeld geweld, angst en grof taalgebruik. Er zijn wel enkele verschillen in de perceptie. Bij het Europese publiek zijn de pictogrammen voor geweld (vuistje) en drugs-, alcohol- en tabaksmisbruik (spuit) het meest herkenbaar. Bij Nederlanders zijn naast het vuistje, de pictogrammen voor seks (voetjes) en angst (spin) het meest bekend.

Deel item

twitter facebook