Dat blijkt uit zowel consumentenreacties als onderzoek, uitgevoerd in opdracht van NICAM. Om beter aan te blijven sluiten bij wetenschappelijke inzichten en bij de wensen van ouders en opvoeders, zijn de leeftijdsindicaties uitgebreid van vijf naar zeven leeftijdsindicaties. Door zowel twee leeftijden te hanteren voor de vroege puberteit (12 en 14 jaar) als voor de late puberteit (16 en 18 jaar) sluiten de classificaties beter aan op de ontwikkeling van jongeren. Daarnaast moeten de nieuwe classificaties ouders en jongeren betere handvatten bieden bij het beoordelen van mogelijk schadelijk mediagebruik.
De nieuwe zeven leeftijdsindicaties van Kijkwijzer zijn: AL (niet schadelijk / voor alle leeftijden), 6 (let op met kinderen tot 6 jaar), 9 (let op met kinderen tot 9 jaar), 12 (let op met kinderen tot 12 jaar), 14 (let op met kinderen tot 14 jaar), 16 (let op met kinderen tot 16 jaar) en 18 (let op met kinderen tot 18 jaar). Voorheen kenden de tienercategorieën binnen Kijkwijzer slechts twee leeftijdsindicaties voor tieners: 12 en 16 jaar. Naast een uitbreiding van categorieën, wil Kijkwijzer zich bij kinderen, jongeren, ouders en professionals nadrukkelijker gaan profileren als gebruikswijzer in plaats van waarschuwing.