Road map
Het NICAM wil de kennis vergroten over de risico’s van mediagebruik door het aanbieden van nieuwe technologische middelen en door een actievere communicatie met als speerpunten:
- Actief, meer informerend en participerend
- Meer verbinding en dialoog met de doelgroepen
- Een grotere zichtbaarheid van de informatie
Vanaf de start van Kijkwijzer richtte de communicatie zich bijna uitsluitend op ouders. Om de impact te vergroten zal die zich in de toekomst ook nadrukkelijk richten op kinderen en jongeren. Om dit te bereiken zal het NICAM de samenwerking intensiveren met partners uit het mediawijsheid netwerk. De kennis en ervaring in dit netwerk wordt ingezet om de voorlichting te verbeteren en om nog dichterbij de doelgroepen te komen zodat ze beter worden bereikt.
De impact van de voorlichting wordt bovendien vergroot met een betere zichtbaarheid van Kijkwijzer op de plekken waar de doelgroep zich bevindt.
Uitbreiding mediapartijen
De audiovisuele sector is de afgelopen jaren uitgebreid met nieuwe, online mediapartijen, die vaak een groot bereik hebben bij kinderen. Het is cruciaal dat de classificatiesystemen ook bij deze nieuwe mediapartijen ingezet worden en dat zij dus onderdeel uitmaken van het NICAM-netwerk. Het NICAM zal voor dit doel in de komende jaren prioriteit geven aan de uitbouw van het netwerk.
Innovatie classificatiesysteem
De classificatiesystemen dienen zo gebruiksvriendelijk en betrouwbaar mogelijk te worden ingericht, zodat de mediabedrijven in staat zijn content gemakkelijk en eenduidig te classificeren. Om dit te waarborgen zal het NICAM de komende tijd meer aandacht geven aan innovatie en automatisering van de classificatiesystemen.